Leifträning med pluttis

Jag och Fille debuterade på Leifträning igår! Fille kändes hur fin som helst och jag är jättenöjd med träningen! Började med framridning på galopp-och travbommar. Hoppade sen lite på ett kryss till att börja med, sedan hoppade vi fram lite på ett räcke som sedan blev en oxer och efter det hoppade vi igenom två titthinder, ett räck med "virvlarna" på ena sidan och schackrutor på den andra, och så vattenmattan på det andra räcket. Han tittar  verkligen inte ett dugg, det är så skönt :d Snart slutar jag nog nästan oroa mig såfort sånt åker fram ;)
Vi hoppade också en kombination och avslutade med först en kortare bana och sen en längre. Han var så toppenfin!
Fick många bra tips om hur jag skule rida honom, väldigt grundläggande tips som funkar på alla hinder, vilket jag verkligen uppskattade! Framförallt att jag behöver ha mycket galopp i honom, och vara bestämd i min ridning och rida med självförtroende. Att jag bestämmer mig för en plan innan jag börjar hoppa och sedan håller den. Det enda han behöver är bra galopp och en ledare, som visar vad han ska göra! Hjälpte mig väldigt mycket.
Annars hade han några småsaker att säga...
Vi skrittade fram väldigt länge eftersom ponnygruppen var försenad, och jag är så dum och spänner aldrig sadelgjorden ordentligt :P en gång gled sadeln runt på lussan :P väldigt idiotiskt. Så han sadlade om och så spände vi två hål mer än jag brukar spänna! Haha, tro tusan att han sa något!
Sedan sa han "du måste klippa av hovskägget på honom, han ser ut som en bonnahäst", och jag sa "han är nog lite av en bonne" varpå Leif svarade "hahahaha... klipp av det." Så typiskt honom att skratta och sen  bli dödsallvarlig :P
Sista "småsaken" var att jag ska rida honom med martingal. Höll med om detta fullkomligt, på slutet, när han var i gasen, fick jag itne riktigt igenom förhållningarna för han slängde upp huvudet. Så martingal på från och med nu!

Bara positiva kommentarer till träningen, det var superroligt! Hoppade också lite högre, hållaren satt på 100, strax över, så banan var mellan 1 m och 1.10, vilket var mycket bra för mig att träna på :P Dessutom tillade Leif att Fille har mycket fin teknik, bara man ger honom ett bra grundtempo och avstånd till hindret! Kul :D



världens bästa häst!!!


imorgon åker jag till stockholm, iväg tom söndag! Ska shoppa lite (mest till fille troligtvis ;) ) men även kolla en dag på SM i hoppning på ryttarstadion och DN-galan en kväll. Framförallt ska jag såklart umgås med min morbror.
Moatoa passar Filipsson sålänge!

alva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0