Shopping i stora lass

Har ju blivit ett väldigt täckesletande den senaste tiden och nu har jag införskaffat mig tre nya - dock har inget riktigt tagit sig till Kallekrona än, men det tar sig väl ;)
Ett 150 g innetäcke med halvhals från Horze har supersnälla Elsa och Maria köpt åt mig i en utav Västeråsområdets alla hästaffärer! Grått med ROSA sömmar, haha! Men han får klara det :) Finns inte så mycket alternativ i halvhalsområdet, iallafall inte om man vill ha något under typ 370 g.. Stort tack till Maria & Elsa!
Ett 200 g innetäcke med helhals från Shires har Camilla (http://ridsportshopen.com) beställt ända från England till mig :) Det blir blått och enkelt! Gillar Shires, de sitter bra på Filipsson, både hans 100g och 300g utetäcke är bruna med helhals från Shires och de motsvarar förväntningarna :)
Ett teddyfodrat fleecetäcke med halvhals från Emmishopen (http://emmi.se) har också beställts, på rea till och med! Också marinblått, hoppas att det blir snyggt!
Har också beställt ett brunt ländtäcke från Hööks och ett par bruna ridstrumpor. Hann med den fraktfria perioden, inte illa!

Moa och jag har också hunnit med en tur till Fåglasång (trots att vi spenderat sju timmar i sträck i stallet idag, utan att ens rida två av tre hästar :P dock har jag mockat tre jäkla boxar! tacka vet jag fille som bajsar snällt). Planen var att kolla in mellandagsrean men det var inte mycket att hänga i julgranen... Dock köpte jag lite ändå, men tyvärr inte på rea ;) Ett par blå ridstrumpor, smörjsvamp och vita snoddar till manen! Plus mitt kap som jag trodde jag skulle få vänta på till GBG Horse Show - ett par handtag från Rainbow. Till tyglarna alltså :) Det Staffan framförallt gav mig tips om var att jag måste ändra min ridstil från mjuk till avslappnad men ändå bestämd. Stor skillnad!! Min ridning blir ett mellanting, jag får inte tillräckligt stor effekt av min ridning men är samtidigt inte avslappnad i kroppen! En stor del av detta är sättet jag håller i tyglarna på. Jag spänner hela armarna, men ändå hänger händerna helt slappt och tyglarna glider. Istället ska jag slappna av från handled till axel, men hålla ordentligt i tyglarna! Därför ska handtagen hjälpa mig. Testade häromveckan att rida med handtag och jag gillade det verkligen!! Dock krävs ganska kraftiga tyglar, så mina super-grip får bara vara med någongång ibland :) Ska nämligen inte rida med handtagen precis hela tiden, men ganska ofta!

Bild från http://chevalridsport.se
Dock är mina svarta!

En annan del i dethär är skänkeln då. Flera har sagt att jag måste ta fram skänkeln, men det kan jag inte för jag spänner knäna! Då åker skänkeln tillbaka och ryggen fram, man får en dålig sits och framförallt dålig inverkan på hästen, framförallt i t.ex. svängar. Jag ska alltså slappna av i knäna och inte pressa dem mot sadeln, mer avslappning, för att få ett bättre och mer effektivt skänkelläge!
Imorgon ska flera av inköpen testas :)

Ciao


Kommentarer
Postat av: Matilda

ett annat tips om du vill bli mer avslappnad och lös i knäna är att liksom peka mer utåt med tårna. har jobbat jättemkt senaste tiden med att komma längre fram i sadeln, så vet precis vad du menar :) man får bara akta så man inte naggar dom med sporren. en annan sak är att verkligen räta upp överlivet.

tar lite tid innan man vänjer sig, men man märker stor skillnad :)

2010-12-28 @ 19:17:52
URL: http://matildaljungberg.blogg.se/
Postat av: Alva

Exakt samma som jag försöker jobba med :) tusen tack för tipsen! Känner verkligen skillnad i överlivet med, det blir liksom naturligt att räta upp sig :) kan tänka mig att tårna kan hjälpa ännu mer! Det går ju liksom hand i hand det mesta :)

2010-12-28 @ 20:36:49
URL: http://fellino.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0