Hästblogg på agendan

Min nya blogg kommer handla om hästar precis som min gamla, men bara om hästar och inget om min vardag eller så!
Den heter Fellino eftersom min fina häst gör det! Han är huvudperson i bloggen såklart och därför kommer nu en presentation av oss båda :) 

                                                                Fellino
                                                                 2000    
                                                      e. Feliciano u. Sherie
                                                                ue. Solid
                                                          äg. Alva Zalar
Jag har ägt Fellino sedan den 28 april 2010
Färg: Skimmel (var svart när han föddes och är nu gråfläckig med mörkare ben och lite små prickar à la flugskimmel)
Höjd: 163 cm
Vikt: 575 kg
Tävlingsnivå: 120 cm hoppning med förra ryttaren, startad små klasser i dressyr
Temperament: "Fille" är väldigt lugn och snäll men också lite busig, han försöker gärna studsa lite efter hinder och bockar som en tok på ärevarv. Han är dock väldigt mån om att göra rätt, han anstränger sig för att vara duktig, men han busar också gärna lite på vägen... I hoppningen är han superokomplicerad och snäll, hoppar i princip alltid och tycker också att det är väldans kul. Han blir lite stark och eftersom han är så storgalopperad smäller han mer än gärna av distanserna på ett färre galoppsprång än det är meningen, men han hoppar alltid med glädje!

I boxen är Fille också lite busig! Han är också sällskaplig, så han bankar lite i boxdörren eller skrapar med foten. Dessutom står han helst och pussas med någon kompis, om han kommer åt.. Han gillar alla som gillar honom! Människor är också en favorit, helst ska de borsta honom i ansiktet eller låta honom slicka dom på händerna. I evigheter! Han är en jobbig charmpelle ;) Men han är så kelig och go att man inte kan sura på honom fastän han står och skrapar i gången!

Utrustning: Fille har en Prestige Golden Star i svart, stl 17/35 och under denna en Mark Todd-pad. Han har Veredus Olympic i svart på frambenen och inget på bakbenen. Hans träns är svart med remontgrimma, men det är lite egenkomponerat också, jag har nämligen satt dit en engelsk nosgrimma också. Han kan ju bli lite stark nämligen! Egentligen blir det ju effekten av en pullargrimma, men den sitter lite bättre och ger inte samma tryck, vilket enligt tandläkare är väldigt bra för tänderna :) Och så kan han dessutom inte lägga tungan över bettet, vilket han annars gjorde när han var liten ;)


Fotograf: Emelie Thoresson
Jag och Fille har bara tävlat två gånger än så länge och ingen "räknas riktigt" ;) Den första var en pay & jump på KLRKs gräsbana, där vi red 90 cm och 100 cm, båda felfritt :) Den andra var en klubbtävling på klrk, på gräsbanan den också, där jag red 100 cm clear round felfritt och sedan 100 cm A:0/A:0 där jag var enda dubbelnollan, så jag vann faktiskt :) Bilderna kommer ifrån dessa tillfällena!

Mitt mål med Fille inför innesäsongen nu är att tävla 100 cm och samla nollor, lokalt till absolut störst del såklart!
Min tävlingsplanering beror på flera saker, som 1. när min storasyster Moa ska tävla (en presentation av hennes häst kommer också!) eftersom jag behöver förälder och transport :P 2. Om jag ska vara med i div 2 eller inet (om det blir något lag) och 3. Hur det känns såklart! På träning och tävling.

Tävlingsplanering om jag ska rida division två, utan att ha tagit hänsyn till Moa:

1 augusti           Yxnarums Ryttarförening (lokal) 100-100 cm

13 augusti           Tingsryds Rid-och körklubb (lokal) 100+100 cm

Ev. 14 augusti  Tingsryds Rid-och körklubb (reg) 100 cm

28 augusti         Rid och Körsällskapet Sporren (div 2)

5 september   Ölands Ryttarförening (lokal)

18 september Ronneby Ryttarförening (div 2)

26 september Karlshamans Ridklubb (div 2 final)

Tävlingsplanering om jag inte ska rida division två, utan att ha tagit hänsyn till Moa:

1 augusti           Yxnarums Ryttarförening (lokal) 100+100 cm

13 augusti         Tingsryds Rid-och Körklubb (lokal) 100+100 cm

ev. 14 augusti  Tingsryds Rid-och Körklubb (regional) 100 cm

22 augusti         Vimmerbyortens Ryttarförening (lokal) 100+100 cm

5 september   Ölands Ryttarförening (lokal)

12 september   Nybro Ridklubb (lokal)

26 september Vimmerbyortens Ryttarförening (lokal)





Så, välkommen till min nya blogg helt enkelt :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0