åh vad roligt det är att rida!

Idag fick jag rida Calle litegranna! Han är så rolig att rida, inte den mest dressyriga kanske, men har så gulliga små steg- fulla med power! Dock tror jag att han gillar bättre när riktiga matte rider ;) Men jag gjorde mitt bästa, var riktigt röd i ansiktet efteråt (förvånad, någon?) och tyckte faktiskt att det gick bra till och från! Jag kunde docke inte hålla i gramanen alls, jag tappade bara de vanliga tyglarna! haha! Så jag tog bort den tillslut, fast när jag hade koll på den var Calle väldigt mysig, så det var lite synd att jag var så borta med den. Det är ju viktigt att man inte håller för hårt, och jag kunde inte bara korta upp tyglarna, och kan man inte använda hjälptyglar rätt ska man ta bort dom tycker jag :)

Fille var bra i ryckningarna idag också! Blöt var han också... Vilket sjukt oväder! Hagen mitt emot Filles var totalt översvämmad, vattnet flöt över stigen emellan och ner i ett litet vattenfall ner i Filles hage! Han verkade ha lite blandade känslor enligt Moa, han stod och bankade med fötterna i den enorma vattenpölen ;) Hade inte förvånat mig om han rullade sig där :) På fredag ska vi komma igång igen! Tänkte longera lite i skritt och trav en liten stund först, man vill ju hellre få ev. bocksprång där än när man sitter på :) Sedan ska jag skritta lite är planen!


Sen vill jag passa på att svara på en kommentar på "tid bokad":
Först och främst - tusen tack för berömmet, jag är ju så svag själv för filles färg att det alltid är lika roligt att höra när alla gillar den :)
Sedan handlade det mest om att du var väldigt besviken på Staffan i Löberöd och aldrig mer skulle åka dit. Jag tycker självklart tvärtemot ;) Min storasyster har alltid åkt dit och jag fick själv nästan en uppenbarelse första gången jag åkte dit! Min ponny Lussan hade helt plötsligt blivit superhalt, kom upp till veterinärbes. på en tävling och hon var totalt stenhalt! Vi åkte först till Kalmar, där hon sprutades i kotleden utan förbättring. Vi var väldigt missnöjda med deras ovilja att typ ultra-ljuda eller göra något annat än att bara böja och spruta :P Så vi åkte till Tingsryd istället. Där sa de efter ultraljud att hon hade en senskada. Jag red alltså som man ska efter den diagnosen - belasta mer och mer. Efter två månader skulle vi åka tillbaka, men då var han pappaledig som vi hade innan. Vi bestämde oss för att åka till Staffan istället. Där insåg han att hon inte alls hade någon senskada utan en vanlig, men väldigt svår (eftersom hon gått med skadan i fyra månader pga alla feldiagnoserna!!), hovledsinflammation. Han behandlade tre gånger och sedan blev hon bra. Hade vi åkt dit direkt hade hon varit bra på två-fyra veckor.

Kort sagt (att prata/skriva lite är jag ju inte så bra på (; ) så tycker jag att Staffan är en jättebra veterinär, men jag har inga problem med att inte alla tycker det :) Han botar mina hästar, är väldigt kompetent och förstår att hästen ska tävla och hålla för det. Han är inte rädd för att behandla och det uppskattar jag faktiskt! Då blir en liten liten hälta bra på ett par veckor och hästen förlorar egentligen ingenting. Om man inte ska behandla utan försöka "vila bort" eller så, får hästen gå i månad efter månad och inte göra någonting och tappar alla muskler osv. Dessutom förstår han att en äldre häst som gått mycket kan ha några småproblem utan att den är påverkad av det! Detta uppskattar jag och det gör givetvis inte alla! Och jag behöver inte promota för honom känner jag, han har nog med folk som åker dit ändå ;) Men jag kände att jag kunde passa på att berätta varför jag tycker så mycket för honom! Du åker aldrig mer till staffan- jag åker aldrig mer någon annanstans!


Observera att jag inte kräver att alla ska gilla samma veterinär :)

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0